Trainingen

Samen met je leeftijdsgenootjes train je elke dinsdag- en donderdagavond van 18.00 tot 20.30 uur. De trainingen vinden plaats op ons parcours aan de Milligerplas te Zwolle.

Als je eerst één keer per week wil trainen, is dit ook goed. Het trainen doen we in groepjes, ingedeeld naar leeftijd en niveau. De jongste jeugdwielrenner is zeven jaar oud en de oudste is 14. Tijdens de training wordt er getraind in 4 groepen:

Groep 1: 18.00-19.00 uur

Groep 2a: 18.00-19.30 uur

Groep 2b: 19.00-20.30 uur

Groep 3: 19.00-20.30 uur

Tijdens de eerste periode waarin je mee traint, zal de trainer beoordelen in welke groep je het beste past.

Er zijn zeven trainers. Desgewenst is er bij de trainingen ook hulp van enkele ouders. Natuurlijk houden we er rekening mee dat je misschien nog niet goed weet hoe je met een racefiets om moet gaan. Daarom zal je tijdens de eerste trainingen zo nodig individueel instructie krijgen van één van de trainers of een andere begeleider. Zo zorgen we ervoor dat je niet direct in de groep hoeft mee te fietsen en leren we je waar je op moet letten.

Uiteraard rijden 7- en 14- jarigen niet tegen elkaar tijdens wedstrijden. Iedere leeftijdsgroep rijdt dan in zijn eigen categorie. Onder Wedstrijden lees je meer over deze indeling. 

Het wegseizoen loopt ongeveer van maart tot en met september. Als je wilt kun je daarna gaan veldrijden, of gaan baanwielrennen op de wielerbaan in Apeldoorn.

Veldrijden is erg goed om meer controle over de fiets te leren krijgen, goed te leren sturen. Bovendien houd je je conditie een beetje op peil. Aan het begin of aan het eind van het seizoen kan het ‘s avonds nogal koud zijn. Dit kan bijvoorbeeld slecht voor je knieën zijn. Daarom is het onder de 15 graden verplicht een lange broek te dragen. 

Het baanseizoen begint meestal in oktober met voorafgaand een jeugd-meerdaagse. Zo krijg je de kans om kennis te maken met het baanfietsen.

De trainers steken veel tijd in het voorbereiden en uitvoeren van de training. Daarom is het belangrijk dat je je altijd bij hen afmeldt, als je niet kan komen trainen. Als jij of je ouders vragen hebben over de training, of andere zaken, dan is daar na de training gelegenheid voor. De trainers of iemand van de jeugdcommissie zijn hiervoor beschikbaar. 

Wanneer een training niet doorgaat, bijvoorbeeld vanwege te slechte weersomstandigheden of als de training wordt verplaatst naar een andere locatie, dan zullen zij dit via een WhatsApp-bericht bekend maken. Voor de WhatsApp groep hebben wij wel een mobiel nummer van je ouder(s) nodig. Het is dus belangrijk om dat nummer door te geven aan één van de trainers. 

Let op: de WhatsApp-groep is alleen bedoeld voor mededelingen van de trainers naar de renners. Als je je wilt afmelden, doe dat dan niet via de WhatsApp groep, maar stuur een persoonlijk berichtje naar één van de trainers of via de app Teamers.

Hieronder staan nog een paar belangrijke regels met betrekking tot de trainingen.

  • Als de trainers het niet verantwoord vinden om te trainen, zal er uitgeweken worden naar een alternatieve locatie;
  • Tijdens de training dienen de renners/rensters zich voldoende warm te kleden (meerdere lagen kleding over elkaar heen);
  • Lange (sport)broek en shirt met lange mouwen zijn verplicht bij temperaturen van 18°C of lager;
  • Denk bij (mogelijk) nat weer aan een regenjasje;
  • Zorg voor verlichting op de fiets, vooral in de maanden waarin het ’s avonds eerder donker wordt; 
  • Tijdens de training dienen alle renners/rensters een reserve-binnenbandje bij zich te hebben (+ eventueel fietspompje);
  • Zorg ervoor dat het materiaal goed onderhouden en schoon is. Kijk buitenbanden regelmatig na op ingereden steentjes, zeker bij nat weer;

Neem bij trainingen een bidon met water of sportdrank mee en bij langere trainingen ook wat te eten (bijv. mueslireep, ontbijtkoek, banaan);

Plak een sticker met je naam en (mobiele) telefoonnummer op je fiets of in je helm. Dan kunnen we in noodgevallen één van je ouder(s) bereiken.