Algemene informatie

De Hanzerenners

Onze wielervereniging is in 2003 opgericht. Sindsdien is de vereniging hard gegroeid. Sinds maart 2021 hebben we een eigen, afgesloten wielerbaan bij de Wijthmenerplas (Wijthmen, Zwolle). Daar zijn we erg blij mee, want hier kunnen alle groepen veilig en verantwoord trainen.
Onder de enthousiaste leiding van deskundige trainers verbeter je je techniek, leer je in een groep fietsen en word je goed voorbereid op wedstrijden.

We trainen in verschillende groepen: jeugd (3 groepen per leeftijdscategorie), nieuwelingen/junioren, senioren dames en heren.

Enthousiast geworden? Train dan een keer gratis mee!
Meld je daarvoor aan via secretariaat@hanzerenners.nl

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
We proberen altijd zo snel mogelijk te reageren.

Clubtenue

Wij verwachten dat onze leden tijdens alle clubactiviteiten het clubtenue dragen. Voor deelname aan KNWU-wedstrijden is dit zelfs verplicht. Uitzonderingen daarop zijn Nederlands kampioenen, wereldkampioenen en renners in de leiderstrui.

Kleding kan een aantal keer per seizoen worden besteld via een speciale website. Ook zijn er een aantal pasdata. De bestelde kleding kan worden afgehaald bij Dickhof Oosterwolde.

Veiligheid

Tijdens trainingen en wedstrijden speelt veiligheid een heel belangrijke rol. Daarbij gaat het niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook om die van anderen. Hieronder hebben wij een aantal veiligheidsregels op een rijtje gezet. De regels 1 t/m 3 zijn verplicht. De overige regels kunnen worden beschouwd als adviezen.

  1. Draag een passende helm op de juiste wijze.
  2. Zorg voor een goed werkende fiets (remmen, banden, stuur, zadel, enz.)
  3. Zorg voor goed werkende verlichting, zodra het donker/schemerig wordt.
  4. Draag fietshandschoenen.
  5. Neem een bidon met drinken mee.
  6. Neem een binnenbandje mee dat geschikt is voor jouw wielen.
  7. Meld je tijdig af bij je trainer.
  8. Noteer je eigen naam en het mobiele nummer van je ouder(s) op de buitenkant van je helm of op je frame.
  9. Zorg voor passende kleding bij elk weertype (zie kledingadvies).
  10. Draag een fietsbril, die past bij de weersomstandigheden.
  11. Zorg voor voldoende eten en drinken bij trainingen of buitenritten, die langer dan een uur duren.

Richtlijnen

We hebben ook enkele richtlijnen opgesteld met betrekking tot het dragen van kleding tijdens de trainingen en wedstrijden.

  1. Draag bij een temperatuur onder de 16 graden een lange broek of beenstukken. Je benen koelen snel af, onder andere door de snelheid.
  2. Draag een zweetshirt, zodat je zweet kan worden afgevoerd en je lijf droog blijft. ‘s Avonds koelt het vaak snel af. Als je je huid droog houdt, blijf je langer warm.
  3. Draag meerdere dunne lagen, waarbij de buitenste laag bij voorkeur winddicht is (bijvoorbeeld een windstopper). Als je het warm hebt, dan kun je wat uittrekken. Als het later op de avond afkoelt, kun je weer een laagje aandoen.
  4. Neem bij regenachtig weer of bij kans op regen een regenjasje mee. Deze kun je klein opvouwen en achter in je zakje stoppen.
  5. Zorg bij temperaturen onder de 5 graden voor extra bescherming van je handen en voeten. Draag winter(hand)schoenen, wintersokken, plastic zakjes om je voeten of overschoenen. Zo blijven je handen en voeten warm(er) en kun je plezieriger trainen.
  6. Draag tijdens trainingen en wedstrijden kleding van de Hanzerenners.